Slavenschip

Slaven op transport

Bert van Leeuwen

De Batavia is een spiegelretourschip dat werd gebouwd van 1985 tot 1995 op de Bataviawerf in Lelystad. Toen ik daar werkte is mij ooit gevraagd of de Batavia een slavenschip is. Daar moest ik wel heel hard om lachen.

‘Ha, ha,’ lachte ik hol ‘Een slavenschip.’ Dat van het is een slavenschip is natuurlijk niet waar. In 1863 kwam er een einde aan de slavernij in de Nederlandse koloniën. Maar in die wet stond wel dat de slaven op de plantages in Suriname nog tien jaar onder toezigt van den Staat bleven vallen. Dat betekende dat ze, weliswaar betaald, gedwongen werden om nog tien jaar op de plantages te blijven werken tot 1873.

Met de bouw van het schip Batavia is in 1985 gestart, meer dan een eeuw later. Dus er kunnen onmogelijk slaven vervoerd zijn met het schip Batavia. Of het schip moet met de teletijdmachine van professor Barabas, uit de strip van Suske en Wiske, opgehaald zijn uit een ver verleden, maar daar geloof ik niets van.

Toen een mevrouw die op bezoek was op de Bataviawerf mij vroeg: ‘Is de Batavia een slavenschip?’ zei ik haar: ‘De enige slaaf die hier is dat ben ik. Als u eens wist wat ik hier verdien gaat u huilend naar huis.’ Nu moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat was in de jaren dat ik een jaarcontract had en zwaar onderbetaald werd in vergelijking met mijn collega’s.