Veiligheid

Zeus

Bert van Leeuwen

Het effect van de veiligheidsinstructies aan het begin van een vliegreis op weg naar een welverdiende vakantie heeft niet altijd het gewenste effect. De meeste mensen denken dat ze het wel weten, versturen nog gauw een appje of ontberen een bepaald kennisniveau om de informatie te kunnen bevatten.

Wie de aanwijzingen volgt heeft een grotere kans om een crash te overleven. ‘Mag ik even doen alsof ik u aandacht heb? Dan demonstreer ik de veiligheidsvoorzieningen aan boord van deze 737-700.’

Het mocht niet baten. Toen het vliegtuig neerstortte zag je op filmpjes dat de inzittenden ondanks de rook en de sterke brandlucht toch hun koffers en andere spullen pakten tegen de instructies in.

In 2009 maakte vlucht 1549 van US Airways een spectaculaire landing op de Hudson-rivier in New-York. Het vliegtuig was door een zwerm vogels gevlogen, waardoor beide motoren waren uitgevallen. Onderzoekers ontdekten dat slechts tien van de 150 passagiers een reddingsvest hadden aangetrokken. Bijna 70 procent van de reizigers gaf toe dat ze niet naar de veiligheidsinstructies hadden gekeken, omdat ze wel vaker vlogen.

Toen een vliegtuig van Batik Air een noodlanding moest maken omdat op grote hoogte een van de motoren was ontploft hadden de meeste passagiers de zuurstofmaskers over hun mond getrokken. Op de vlucht van KLM naar Benidorm, Spanje hadden de passagiers de zuurstofmaskers op hun hoofd gezet en begonnen spontaan meerstemming te zingen ‘We gaan nog niet naar huis. Nog lange niet, nog lange niet.’

Iedereen vertrouwd erop dat zijn vliegtuig niet zal verongelukken, maar mocht je toch neerstorten in de Dode Zee blijf je drijven.